התורה מעוררת בלומדיה תחושת התעלות שמגמדת את החומריות ומרוממת את האדם.
ישראל נמצאת במצב של מלחמה, מבפנים ומבחוץ, כולנו מתפללים שיתקיים במהרה הייעוד שקראנו בתורה בשבוע שעבר ”ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד”.
משום מה, בתקופה הזאת של ערב חג השבועות התרחשו כמה מלחמות או אירועים ביטחוניים בישראל. המקרה המפורסם ביותר הוא מלחמת ששת הימים, מלחמה שהייתה ממש בימים אלו לפני 54 שנים כשכל מדינות ערב רצו להכחיד את ישראל.
בנוסף לכך, לפני ארבעים שנה בדיוק, ביום ראשון ערב חג השבועות של שנת תשמ”א ישראל תקפה את הכור הגרעיני בעיראק. זהו אחד הניסים הגדולים ביותר שקרו לעם היהודים בארבעים השנים האחרונות.
סדאם חוסיין החשיב את עצמו כמנהיג האומה הערבית וכדי לקבל מנהיגות במזרח התיכון הוא היה זקוק להרתעה נגד ישראל. לכן הוא עשה כל מאמץ כדי להשיג נשק גרעיני שבאמצעותו הוא יוכל לאיים על ישראל ובכך להפוך למנהיג של המזרח התיכון.
ואכן בעזרתה האדיבה של צרפת הוא הצליח לבנות כור גרעיני בעיראק. ישראל חיבלה בכור בצורות שונות אבל היה ברור שבסופו של דבר הוא יצליח לייצר פצצה גרעינית. ואז הוחלט בממשלה שצריכים לחפש דרכים איך להפציץ את הכור.
במשך שנים עבדו על תוכנית התקיפה, ואחרי דחיות חוזרות ונשנות הוחלט להוציא לפועל את ההתקפה ביום ראשון, ערב חג השבועותשל שנת 1981. שמונה מטוסים מדגם 16-F יצאו מישראל וטסו במשך שעה וחצי לעיראק. הם הצליחו להגיע עד לשם מבלי שהמכמי"ם של המדינות שמעליהם הם עברו יגלו אותם. זה עצמו היה נס עצום.
כל מטוס הטיל שני פצצות, כל אחת מהם במשקל טון, וכ-16 פצצות בסך-הכל החריבו את כל הכור. ההפצצה כולה לקחה דקה וחצי בלבד. הם שבו על עקבותיהם וחזרו לישראל.
לימים סיפר המלך חוסיין, שבאותו יום הוא בילה על היאכטה שלו וזיהה את המטוסים הללו שטסו בגובה נמוך כדי שהמכ"ם לא יזהה אותם. חוסיין שהיה טייס לשעבר הבין מיד מהי המשמעות של הטיסה הזאת והורה להודיע לחיל האוויר שלו את מה שהוא זיהה ולדווח על כך לעיראק, בפרט שבירדן ישב מפקד עיראקי שתפקידו היה לתאם מידע עם ירדן בנושאים רגישים. משום מה המסר לא הגיע לאף גורם חשוב, ובפועל אף אחד לא עשה מאומה עם המידע הזה.
בנוסף לכך, תקופה קצרה לפני כן, איראן שהייתה באותם ימים במלחמה עם עיראק ניסתה לתקוף את הכור בכוחות עצמה. כתוצאה מכך עיראק הידקה את השמירה הביטחונית מסביב לכור עוד יותר. אך למרות הכל שום דבר לא הפריע לחיל האוויר הישראלי למלא את הפקודה.
מיד אחרי ההפצצה כל העולם יצא מגדרו כדי לגנות את ישראל בצורה הכי חריפה שיש. גם
ארה”ב מתחה ביקורת חריפה. הזעם של ארצות הברית היה על כך שהתקיפה לא תואמה איתם מראש, ובפרט שנעשה שימוש במטוסים של ארצות הברית.
ארצות הברית חשדה שישראל מסוגלת לעשות משהו כזה, ולכן העמידה איש מטעמה באותו בסיס שבו חנו מטוסי ה-F-16 כדי לוודא שלא עושים בהם שימוש למטרות שארה״ב לא מאשרת.
ולמרות שהם עשו אימונים עם המטוסים בשביל המבצע, אותם פקחים לא הצליחו לגלות את זה.
הסטייט דיפרטמנט תבע מנשיא ארה”ב דאז רונאלד רייגן להעניש את ישראל ביד קשה, אבל רייגן אמר Boys will always be boys, כאומר הישראלים יעשו מה שהם תמיד ידעו לעשות.
עשר שנים מאוחר יותר, ב-1991 במלחמת המפרץ שלח שר ההגנה האמריקאי דאז דיק צ׳ייני לשגריר ישראל בארה״ב דוד עברי שהיה מפקד חיל האוויר בזמן התקיפה, תמונת לוויין אמריקאי של הכור המופצץ ועליה כתב ”בתודה ובהערכה, הקלתם את משימתנו”.
השבוע אנו פותחים את חומש במדבר. המילים הראשונות של הפרשה הם: ”וידבר ה׳ אל משה במדבר סיני”. הגמרא במסכת שבת דנה מדוע נקרא המדבר בשם ”מדבר סיני”? מה מסמל בדיוק השם סיני, כי לאותו מדבר ישנם כמה שמות בתורה.
אותה השאלה קיימת גם על ”הר סיני”, ההר שעליו ניתנה תורה לישראל. גם להר הזה יותר משם אחד בתורה. אומרת הגמרא ”מאי הר סיני, אמר לו הר שנעשה בו ניסים לישראל” – במילה ”סיני” יש את אותם אותיות של המילה ”נס”, ולכן הוא נקרא בשם הזה, כדי לסמל את הניסים שנעשו לישראל על הר סיני ובמדבר סיני.
שואלת הגמרא: ”הר ניסאי מבעי ליה”, אם זה מה שהתורה רוצה ללמד אותנו היו צריכים לקרוא לזה במפורש 'הר הניסים'? לכן מציעה הגמרא הסבר שני: ”אלא הר שנעשה סימן טוב לישראל” – הר שהוא סימן שיארעו דברים טובים לישראל.
שואלת הגמרא: אם-כן, שהשם של ההר יהיה ”סימנאי”? אלא אומרת הגמרא ”מאי הר סיני הר שירדה שנאה לעכו”ם עליו” – סיני מלשון שנאה, דהיינו, בגלל שבני ישראל קיבלו את התורה ואומות העולם לא קיבלו אותה לכן הם מקנאים בעם ישראל.
האומות לא מוכנים לקבל על עצמם את התורה והמצוות, כי זו משימה מאוד תובענית, אבל לאידך זה שישנם אנשים שכן מוכנים לעשות את זה ובגלל זה הם יותר רוחניים ויותר נעלים גורם להם לחוסר נוחות ומעורר בהם אנטגוניזם.
כשאדם פוגש מישהו שמתנהג בצורה טובה יותר ממנו, ישנם שני סוגי תגובות איך להתמודד עם זה. אדם טוב ועניו אומר אני רוצה ללמוד ממנו, ואפילו אם אני לא מוכן להקרבה הזאת אני מעריך אותו על ההתנהגות הזאת. אבל ישנם כאלו שזה שיש בחברתם אדם שמתנהג באופן נעלה מהם גורם להם לפתח טינה לאותו אדם, כי האדם הזה בהתנהגותו מזכיר להם שיש דרך טובה יותר והם לא מסוגלים להתמודד עם זה.
בזכות התורה בני ישראל הפכו לאנשים נעלים יותר, טובים יותר, קדושים יותר. ישנם כאלו שמעריכים את זה, להם אנו קוראים ”חסידי אומות העולם”, אבל הרבה אנשים לא מסוגלים לסבול שיש אנשים טובים יותר בעולם הם מרגישים שלהם יש חלל ריק(ראה בכ”ז שיחת פורים תשכ״ה תו"מ מ"ג ע' 40 ואילך).
ואם-כן זה לא פלא שקורה לפעמים שדווקא בערב חג-השבועות, בזמן שאנו עושים את ההכנות האחרונות לקבל התורה מחדש, מתעוררת אותה שנאה אנטישמית ישנה שנולדה לפני הסיבה והתירוץ שבשמה שונאים את ישראל, והיא תהיה שם גם אחרי שהסיבה והתירוץ ייעלמו.
חסידות מלמדת אותנו שישנו פירוש יותר מילולי באמרת חז”ל ”שירדה שנאה לאומות העולם"
הפירוש הוא, שיהודי שמקבל את התורה בחג השבועות, מפתח שנאה לענייני העולם, דהיינו, התורה גורמת לו להבין שישנם דברים נעלים יותר מהעולם המגושם הזה.
בעולמנו החומרי כולם רודפים אחרי כסף. יהודי שיש לו שיעור תורה פעם או פעמיים בשבוע התורה מרוממת אותו, ולפתע הוא כבר לא להוט כל-כך אחרי דברים גשמיים. הנאות העולם כבר לא מדברים אליו, ההנאה שלו היא מדברים יותר רוחניים, הוא כבר מחפש משהו נעלה יותר. בסיני ירדה שנאה ל"הנחות העולם".(תו"מ כ"ה ע' 310)
אנו עומדים בערב חג-השבועות. ביום שני אנו נקרא בבית הכנסת את עשרת הדברות, ושוב נקבל את התורה מחדש. הרבי הזכיר פעמים רבות שזכינו לקבל את התורה בפעם הראשונה בזכות הילדים, הם היו הערבים שבזכותם הקב”ה נתן לנו את התורה, ולכן עלינו להביא את כל הילדים להיות נוכחים בעת קריאת עשרת הדברות.
בזכות זה נזכה גם לפירוש הראשון של השם ”הר סיני” ”הר שנעשו בו ניסים לישראל”, ולכן אנו רואים שבמלחמות שקרו בתקופת חג השבועות הקב”ה עשה לנו ניסים גדולים כמו במלחמת ששת הימים והפצצת הכור העיראקי, וגם כך השנה בעזרת ה' הקב”ה יעשה ניסים גדולים לישראל, עד לנס הכי עיקרי גאולה האמיתית והשלימה.
This post is also available in: English